Diseño del blog

Com dominar les mètriques del márqueting digital

Impuls Local • d’abr. 21, 2022

Guia completa per aprendre a mesurar l'efectivitat d'una campanya de màrqueting. 


Introducció

Totes i cadascuna de les empreses, grans i petites, tenen els seus propis objectius i aquests queden detallats en un Pla d’Empresa. Establir els objectius és molt important per tal que l’empresa creixi i es desenvolupi. Està clar que totes les empreses volen créixer i tenir més beneficis, però hi ha diferents maneres de contemplar el creixement en si.


Els objectius poden anar des de “Fer créixer el meu negoci de 10 a 50 empleats”, “Internacionalitzar el meu negoci abans de 2025”, “Triplicar els meus ingressos abans de 2024” o “Convertir-me en una empresa sostenible”. Tots són objectius generals i amb una definició molt poc concreta. Necessites sistemes i palanques per realment aconseguir-los.


Quins passos hauries de fer si volguessis convertir-te en una empresa sostenible? En màrqueting, és exactament igual. El màrqueting és una part molt important del Pla d’Empresa. Al capdavall, depèn de com presentis la teva empresa al món i de com venguis els teus serveis o productes. La teva estratègia de màrqueting ha d’estar molt ben coordinada amb l’estratègia de creixement de l’empresa, per la qual cosa entendre bé la mètrica del màrqueting és fonamental.


En aquest article trobaràs una visió general, però en profunditat, de les mètriques del màrqueting i de com utilitzar-les. Si el que vols és entendre millor les mètriques del màrqueting, aquest article t’agradarà.


Què és la mètrica del màrqueting digital i perquè s’utilitza:

La mètrica del màrqueting digital comprèn unes mètriques específiques amb les quals es pot mesurar l’efectivitat d’una campanya de màrqueting digital. Com ja hem dit, són específiques i mesurables.


Podràs definir un objectiu específic per a cada inversió en màrqueting i el podràs mesurar amb l’ajuda de la mètrica del màrqueting. Així podràs veure si les teves inversions en màrqueting funcionen o no.


Encara que s’utilitzen amb freqüència en els resultats de màrqueting, no són mètriques que serveixin únicament per a això. Haurien de mesurar-se totes i cadascuna de les campanyes de màrqueting i avaluar-se en base a unes mètriques específiques. Per exemple, podràs adaptar i canviar parts de la teva estratègia per poder aconseguir els teus objectius.


Les mètriques respecte als KPIs: és el mateix o són diferents?

És normal que es confonguin les mètriques i els KPI. Solen ser intercanviables, però no són el mateix. Entendre’n la diferència t’ajudarà a treure més partit de les mètriques de màrqueting.

Primer estudiarem els KPIs. KPI vol dir Key Performance Indicators o indicadors clau de resultats. Com el seu nom indica, és un indicador per veure si una acció ha tingut èxit o no. Dit d’una altra manera, els KPIs determinen i mesuren què has de fer per tal que la teva empresa assoleixi els teus objectius a llarg termini.


Tots els KPIs són mètriques perquè, òbviament, mesuren coses. Però no totes les mètriques són KPI. Poc clar? Anem a analitzar-ho.


Els KPI estan relacionats amb activitats estratègiques, mentre que les mètriques es refereixen a activitats tàctiques. Un KPI, per exemple, es podria utilitzar per a doblar els beneficis en un termini donat de temps. Una mètrica pot mesurar nombres de descàrregues, xifres de vendes, clics, etc. Tot allò que vas monitorant és una mètrica, té sentit, no? En màrqueting, pots monitorar moltes coses diferents perquè és quelcom que et proporciona una informació que et resulta interessant. Però no tot el que segueixes està directament relacionat amb un objectiu d’empresa. Poden ser dades importants, però no influiran directament el creixement de la teva empresa. Vols continuar seguint determinades coses perquè et poden ajudar a entendre com funciona tot plegat en conjunt.


Necessites treballar amb dos tipus de mètriques.


Quines són les mètriques més importants en màrqueting?


Podràs trobar molts articles sobre les mètriques més importants a seguir ara mateix. Però per ser clars, en aquest moment ja hauríem de saber que les mètriques de màrqueting haurien de servir per fer el seguiment del conjunt d’objectius de la campanya.


Si vols perseguir un objectiu més ambiciós, hauràs de crear diferents campanyes en les quals podràs realitzar un seguiment amb unes mètriques específiques.


Hi ha tones de mètriques de màrqueting, no només les estàndards, que segurament ja coneixes, com les impressions i els clics. Triar la correcta depèn del que vulguis aconseguir, i també de les especificitats de la teva campanya de màrqueting.


Pel que fa al màrqueting per a xarxes socials, les mètriques que t’interessa monitorar són diferents de les dels mitjans tradicionals, el SEO o el màrqueting per al correu electrònic.


Com analitzar les mètriques de màrqueting?

El màrqueting té molt en comú amb els experiments. No hi ha una solució concreta per a totes les teves accions. És el motiu pel qual mesurar i analitzar les teves accions és de gran importància. És la manera que et permetrà comprendre què és el que et funciona i el que no. A part d’això, el que ha funcionat una vegada pot ser que no serveixi per a la pròxima.


Amb Google Analytics i Google Search Console, podràs fer el seguiment de les mètriques més importants relatives a la teva estratègia de màrqueting, i a més, gratis. La majoria de plataformes de xarxes socials també tenen una pàgina de dades on podràs fer una ullada a les mètriques del mes passat; de vegades, fins i tot de més temps.


Per treballar amb aquestes mètriques hauràs de fer-ne el seguiment durant un temps. La clau és ser regular i has de disposar de dades respecte a les quals poder-te comparar.


Pots buscar dades del teu mateix sector per comprendre quina és la mitjana d’una mètrica en particular. Així et faràs una idea del punt on et trobes. Primer de tot, i abans que res, has de disposar de les teves mètriques en relació a un termini de temps per entendre si estàs anant en la direcció correcta.


És tan fàcil com crear un full Excel amb les teves fites i objectius més importants i posar les mètriques que t’ajudaran a mesurar aquests objectius i dades al llarg d’un cert període de temps.


Avui dia, no cal introduir totes les mètriques en un full Excel. Hi ha moltes eines amb les que podràs fert-te una idea sobre les mètriques. Però, pel meu gust, el full Excel de tota la vida és perfecte per tenir totes les mètriques en el mateix lloc.


Un cop ja tinguis els objectius ben clars i hagis decidit quines mètriques et servirien per a mesurar-los millor, segueix supervisant aquestes mètriques durant un període de temps donat, mentre realitzes les accions necessàries per tal d’aconseguir aquest objectiu. Sempre has de vincular les mètriques als objectius i a l’històric de la teva empresa. Quan es tracta de mètriques, també t’anirà bé buscar-les i que tinguin relació entre si. Com veurem més avall, hi ha certes mètriques que, combinades amb altres, són un bon indicador de com de bé t’estan anant les coses.


Així que ens submergirem de ple en algunes de les mètriques del màrqueting. Veurem les mètriques del màrqueting de continguts i les mètriques del màrqueting de pagament.


Mètriques del màrqueting de continguts

En el màrqueting de continguts, el teu principal objectiu és proporcionar contingut interessant per als teus clients, per donar-los a conèixer i desvetllar el seu interès en les teves marques i productes i, al final, fidelitzar-los-hi.


Un aspecte important del màrqueting de continguts és conduir públic al teu lloc web per aconseguir més informació sobre la teva marca. Per tant, una estratègia que s’utilitza molt és crear contingut per a un blog on es pugui trobar informació important en relació als teus temes.


Els objectius per als professionals del màrqueting de continguts inclouen aconseguir més trànsit cap a un lloc web i millorar el coneixement i la fidelització d’aquest. Si ets un professional del màrqueting de continguts, passes molta estona llegint, investigant, creant i publicant en diferents plataformes. Com pots saber si funcionen?


Aquestes són algunes de les mètriques que millor funcionen amb el màrqueting de continguts i que hauries de buscar:


1. Visites de la pàgina

El nombre total de pàgines vistes. Compta les pàgines carregades i recarregades.


2. Mitjana de temps a la pàgina

És la mitjana de temps que algú passa en una pàgina. Aquesta mètrica és molt interessant, perquè passar temps en una pàgina indica que el seu contingut és interessant i serveix d’ajuda a aquella persona.


3. Taxa d’abandonament

La taxa d’abandonament és el percentatge de visites que se’n van de la web abans de visitar cap de les seves pàgines. L’ideal és que vulguis que les visites es vagin desplaçant per la pàgina web i mirant un altre contingut. La taxa d’abandonament pot ser un indicador que el teu contingut no és el que s’estava buscant. El format, la lentitud de la càrrega i les finestres emergents també poden contribuir que la gent se’n vagi. Per tant, tenir les teves pàgines optimitzades és clau. 

Si la teva taxa d’abandonament és alta, intenta calcular la velocitat de càrrega del teu lloc web i optimitzar-la. Si aquest no és el problema, revisa el contingut general i el seu format. Pensa si has de treballar amb imatges, gràfics i titulars perquè el contingut sigui més visual i fàcil d’entendre.

Comprova que la teva informació sigui concisa i que contingui una crida a l’acció ben clara, un missatge sobre el que el lector ha de fer.


4. Flux de comportament

L’informe sobre del flux de comportament es pot trobar a Google Anlytics. Essencialment, mostra com els usuaris es desplacen d’una pàgina a la següent en la mateixa pàgina web. És una mètrica increïblement interessant per als qui volen millorar la seva web i el seu contingut, perquè mostre quines pàgines consulten les persones i com naveguen a través de la teva web.


5. Temps de permanència

És el temps que un usuari passa en una pàgina en concret. Conjuntament amb el flux de comportament, et pot donar una visió molt interessant sobre quins són els continguts i pàgines que atrauen la gent i quins no.

El disseny de l’experiència de l’usuari (UX) exerceix un paper molt important en la forma en què els usuaris experimenten el teu lloc web i, en conseqüència, pot influir en el temps que passen a la teva pàgina. T’interessa tenir un dissenyador UX que et pugui revisar la web.


6. Taxa de retorn

Com el seu propi nom suggereix, indica el percentatge de visitants que tornen a visitar la web. Si la teva taxa de retorn és alta, significa que a les persones els agrada el que han vist i que tornen a per més. Tan senzill com això.

Una gran manera d’’aconseguir que els visitants tornin al teu lloc web és crear un butlletí informatiu i així tenir-los al corrent de les últimes actualitzacions a a la teva web. Les xarxes socials també serveixen per recordar a la gent que la teva web segueix allà i que la tornin a visitar. Cada vegada que tinguis un nou article o actualitzis un producte, que ho sàpiga tothom! Quan ho vegin a les xarxes socials, és possible que vulguin saber-ne més.


Mètriques sobre resultats de campanyes de màrqueting de pagament 

El màrqueting de pagament es refereix al conjunt de les teves campanyes de publicitat. Pot incloure tant la publicitat digital com la impresa. És una part essencial de totes les estratègies de màrqueting. Com que el nostre món cada vegada està més digitalitzat, la importància de la publicitat a Internet ha crescut moltíssim. Una característica exclusiva de la publicitat digital en comparació amb la impresa és que es pot objectivar l’audiència exacta i també tenir l’oportunitat de mesurar els resultats de la campanya.


Cada vegada és més difícil aconseguir una exposició orgànica, disposar del mix correcte i, per tant, utilitzar la publicitat pagada és un pas important per tal que la teva empresa creixi. També pot ser una gran forma de donar a conèixer el teu negoci, la qual cosa, en última instància, t’ajudarà a aconseguir els objectius desitjats.


Les mètriques exerceixen un paper important per comprendree si la teva campanya està funcionant o no i si està contribuint al conjunt dels teus objectius.

Seguidament, anem a revisar algunes de les mètriques clau per a la publicitat del pagament.


1. Impressions

En la publicitat digital es poden mesurar les impressions, que és el nombre de vegades que es veu un anunci. Aquesta mètrica quantifica les vegades que la publicitat apareix en els resultats de recerca a les xarxes socials o en altres llocs web. És important supervisar les impressions, perquè et mostren la visibilitat bàsica dels teus anuncis. Si el teu anunci no apareix a cap lloc, la gent no hi podrà fer clic.

 Les impressions també serveixen per crear reconeixement de marca. Tots coneixem les marques amb anuncis per totes les nostres publicacions. Probablement, tenen un alta taxa d’impressió; és a dir, el percentatge d’impressions d’una marca respecte a la seva competència. El percentatge es basa en les paraules clau i si el teu és massa baix, significa que has d’ajustar el teu pressupost.


2. Taxa de clics

La taxa de clics o CTR és el nombre de clics que rep un anunci dividit pel nombre d’impressions. És un percentatge que indica l’atractiu d’un anunci per als potencials clients. Si la teva taxa de clics és baixa, hauries de pensar en ajustar el text o l’aparença dels teus anuncis perquè siguin més interessants i atractius.

I et diré que no ho has de fer sol, aprofita els nostres serveis de màrqueting digital! Estem obsessionats amb l’optimització: trobem les plataformes més efectives per al teu anunci i optimitzem el pressupost i el copy del teu anunci. Si els teus anuncis no estan funcionat bé, deixa que Impuls Local se n’encarregui per tu.


3. Cost per clic (CPC) i cost per adquisició (CPA)

Una cosa està clara: tot val diners. Les grans campanyes de publicitat poden ser molt cares. Perquè la teva empresa tingui èxit, és important que supervisis en què et gastes els diners i què aconsegueixes a canvi.

El teu CPC és la mitjana del que et costa cada clic, quelcom de molt important. Però si no vens res a canvi, no et serveix de gaire. És la raó per la qual has de vigilar de prop tant el teu CPC com el teu CPA (el que gastes per quedar-te amb les vendes de la teva competència). Considera aquestes xifres com l’únic context de la teva empresa. Una web et dirà que si tens un CPA de 50€, has trobat or, però que si les teves vendes mitjanes són de 20€, probablement no estàs traient-ne gaire profit. Si aquestes xifres estan desequilibrades, hauries de tornar a revisar el teu pressupost.


4. Retorn de la Inversió (ROI)

És una mètrica que mesura la rendibilitat d’una inversió donada. Indica l’efectivitat d’una campanya de màrqueting, per exemple. Es calcula de la manera següent: El benefici net dividit pel cost de la inversió, multiplicat per 100.

Dit de forma senzilla, si inverteixes 1€ en el conjunt de les teves activitats de màrqueting, voldràs guanyar més d’1€. La qual cosa significa que has d’obtenir beneficis de més d’1€ en les teves vendes.


5. Retorn sobre les despeses de publicitat (ROAS)

S’assembla al ROI, però el ROAS indica l’efectivitat del màrqueting, més específicament de la teva campanya de publicitat digital. Per cada euro que inverteixes en la teva campanya de publicitat, has de generar més d’1€ de beneficis.


6. Trànsit

Si estàs col·locant una campanya publicitària a Facebook Ads, per exemple, pots triar entre diferents tipus de campanya, sent una d’elles una campanya de trànsit. Com el seu nom indica, el principal objectiu de la campanya és dur trànsit a una pàgina web en concret. Totes i cadascuna de les campanyes de màrqueting han de tenir una crida a l’acció i una pàgina d’arribada on conduir el trànsit. El fet de veure com ha augmentat el trànsit durant el temps que dura la campanya és un bon indicador de com està funcionant.

Si combines això amb, per exemple, la taxa d’abandonament, pots tenir una idea aproximada sobre el que pots treballar. Si has aconseguit augmentar significativament el trànsit al teu lloc web amb una campanya, significa que l’anunci en si resulta interessant per a la gent, però si la taxa d’abandonament també és alta, podria significar que la pàgina no transmet el que vas prometre en el teu anunci.



Jo no soc un expert en màrqueting. Què faig?

Si actualment esta buscant com invertir en publicitat digital, et recomanem el nostre servei de publicitat digital. A Impuls Local no només ens encarreguem de supervisar las mètriques per tu, sinó que també escollim les millors opcions pel teu anunci. Apliquem el canvis necessaris. A més a més amb el nostre servei d’optimització del pressupost, t’assegurem un millor retorn en la inversió. Trobem l’equilibri més efectiu i mines rentable. Amb Impuls Local tindràs menys feina, gastaràs menys diners y la teva publicitat tindrà més èxit.


Share by: